lördag 17 september 2011

på garnfronten lite nytt och så VÄV2011

Vävmässan är i Borås och överallt i stan kan man "spota" vävtanter. De är lättare att känna igen än fotbollssupportrar med matchtröjor; de har randiga linnekläder, virkad/vävd/stickad ullsjal, glasögon och grått hår. Och så jag och ett par till ur samma generation ;)
Jag blev positivt överraskad av mässan, gott om intressanta utställare och ett stort och varierat utbud. Jag tittade mest och samlade på mig broschyrer från utbildningar och webbutiker men ett par saker fick följa med mig hem i VÄV2011påsen. En till bandgrind modell mindre (för 31 trådar), två handfärgade mattvarpsgodishärvor, ett nystan fyrisgarn och "Börja väv" - en jättebra vävbok för barn, full med härliga bilder och roliga texter. Annars idag har jag:
Börjat på en höstsjal i noro sekku.
Skrivit ut mönstret från excel till nästa stickning. Fyrisgarnet ska mönstras med kauni har jag tänkt och stickcitatet är från "How to knit a love song" som jag läste ut för ett tag sen (läsvärd!).
... och fortsatt på Valter. Han har nu tre rader blommor och jag har börjat på rutmönstret som ska täcka resten av koftan.

1 kommentar: