måndag 12 december 2011

att plocka upp maskor för att slippa sticka bakåt - ett tips

Igår hade jag väldigt trevligt besök. Hela dagen satt vi och pratade och barnen sprang runt oss och lekte. Jag inbillade mig at jag skulle klara av att sticka på en lätt avancerad vante med flätor på samtidigt. När besöket gått hem fortsatte jag sticka ganska många varv, tills jag upptäckte att jag glömt bort att sticka slätstickning i handflatan, jag hade fortsatt med resår! Så tumkilen och flätorna hade jag stickat jätterätt, och det lättaste lätta - att byta till slätstickning, hade jag missat. Suck. Att ta upp flätor är inte det roligaste man kan göra som ni kanske vet, det tar TID!
Så, jag plockade fram min virknål och passade på att ta kort. Jag vet att det är många stickerskor som är rädda för att peta i redan stickade maskor, och allra helst dra upp dem! Men jag tänkte visa hur jag pillar upp maskor för att ta upp fel många varv ner. I detta fallet handlar det ju om att göra om aviga maskor till räta. De dåliga bilderna skyller jag på det evighetsgråa ljuset såhär års.

Först stoppar jag i min virknål i den maskan långst ner, antingen nedanför felet eller som här, där slätstickningen skulle börjat. Framifrån och bak sticker jag den.



Sedan petar jag av maskan från stickan, längst upp och petar upp alla maskor hela vägen ner till min virknål. Eftersom jag byter från aviga maskor till räta behöver jag dra fram maskan så att nålen är framför trådarna som nu hänger bakom nålen och ska bilda nya maskor. Det är ganska långa trådar som hänger här nu, men var inte orolig, det rättar till sig så snart vi fiskar dit nya med virknålen!



Sedan plockar jag upp maska efter maska. Om jag som här hämtar tråden på baksidan av maskan/arbetet så bildar jag räta maskor. Om jag skulle göra aviga maskor hade jag behövt ha virknålen på baksidan av arbetet och dra tråden bakåt genom maskan. Se till att ta trådarna i rätt ordning hela tiden, om du sträcker ut arbetet är det lättare att se i vilken ordning de kommer.



Så, klart! Det är lite pilligt och tar lite tid, men inte alls så lång tid som det hade tagit att sticka om båda vantarna från det varvet slätstickningen skulle börjat!

1 kommentar:

  1. Precis sådär brukar jag också göra. Schysst att dela med dig av det braiga tipset!

    SvaraRadera