tisdag 14 oktober 2014

Jakken


Äntligen är den klar! Det började med en klar tanke om en stickad kavaj, och jag hade en viss "udda flicka" som förebild någon gång förra september. När nästan hela kroppen var klar upptäckte jag ett stickfel, ett ordentligt stickfel där jag hade stickat fel ett varv i rapporten men det retade mig mycket (annars kan jag låta småfel vara just för att det är roligare att sticka framåt än bakåt). Jag lät den ligga.
 
Sedan hittade jag den i våras igen och stickade om. Stickade klart och klippte upp. Insåg att det inte alls var kavaj den skulle bli. Jag vet inte var det var som hände men vi kan säga såhär; jag hade inte tänkt på att något som sitter tajt när det sitter ihop kan vara för litet när det ska finnas lite omlott... Mer än så behöver inte sägas.



 

Fördelen med att sticka om några rapporter på kroppen var att jag fick en andra chans att forma midjan, jag hade visst lite mer midja än jag trodde... 

 

Ja, och så tänkte jag ju om. Den raka kanten som skulle blivit slag lät jag sitta kvar utifall att... Och så plockade jag upp en ganska rak och lång linje från axel ner till under brösten. När jag stickat klart hela sjalkragen och var nöjd vågade jag klippa bort. Sedan sydde jag på ett fint band över klippkanten, å vilken härlig känsla det gav! Extra lyx till en fin stickning. 


 
Garnet är Supersoft från Magasin Duett, 170 gram Iced och 120 gram Kingfisher. Jag stickade hela koftan på stickor 2.5 mm och det kommer för alltid vara mina favoritstickor. Mönstret, själva diagrammet, är taget från "Jacquardfrakke" från boken Feminin Strikk och sedan har jag gjort lite som vanligt; lagt upp till vad som ser ut som en hals och provat mig fram.


18 kommentarer:

  1. Så supersnyggt! Vilket jobb du har lagt ner. Tur att du inte är en 46:a. =)
    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du, just det tänker jag ofta. :D Min man som är en Large får en tröja vart sjunde år.

      Radera
  2. Den er helt fantastisk fin! For et flott arbeide!

    SvaraRadera
  3. Wow, vad snyggt! Och vilket jobb du har lagt ned. =)

    SvaraRadera
  4. Så fin!!!
    Tycker du kan göra ett mönster.

    SvaraRadera
  5. Riktigt, riktigt fin! Var stolt!

    SvaraRadera
  6. Nydelig! Fantastisk flott håndarbeid!

    SvaraRadera
  7. Så himlarns snygg! Vilket verk!

    SvaraRadera
  8. Oj, oj, oj så snygg och vilket tålamod du har med stickor 2,5!!!

    SvaraRadera
  9. Fantastiskt fin, bättre än så här blir det inte!

    SvaraRadera
  10. Odd Molly släng er i väggen!!! Sicken sjukt snygg kofta du har stickat. Jag är djupt imponerad. Hejja dej! :-) Cilla

    SvaraRadera
  11. Den är verkligen fantastiskt fin Kristin!

    SvaraRadera
  12. Grymt snygg. Verkligen urgrymt snygg!!!

    SvaraRadera