söndag 23 november 2014

Spår av Korsnäs

 
Nya tumvantar precis klara till frosten! Jag tappade ju mina nålbundna vantar i februari och var tvungen att göra mig ett par nya. Jag har länge fascinerats av den finska Korsnäströjan och har klurat på hur jag skulle vilja använda den tekniken (att flerfärgsvirka bårder, axlar och muddar och flerfärgssticka bålen och armar). En tröja kändes lite mastig att börja med.

 
Så kom jag på att jag behövde ett par vantar, självklart! Jag ritade en blomma lite med inspiration i den stickade stjärnan som återkommer i alla möjliga olika sticktraditioner, jag tänker mycket på Selbuvotter men har sett dem i många kulturer. 

 
Vantarna är stickade i Supersoft på stickor och virknål 2 mm, vilket ger en väldigt finstickad och tät struktur. Sedan har jag valkat vantarna lätt för att rugga upp ytan och få fibrerna att bilda en liten aura över maskorna som kan värma lite extra. Eftersom vantarna är stickade i så tunt garn är de väldigt lätta och smidiga. 


 


7 kommentarer: