måndag 29 mars 2010

Stickfest i väst

Vilken helg!! Jag och underbaraste Kosmos åkte tidigt i lördags morse till Grötö för att tillbringa helgen bland en massa likasinnade, eller ja...hm... vi hade i alla fall garnintresset gemensamt. Vi lärde oss en massa nya saker på workshops, träffade nya stickvänner och shoppade väldigt mycket garn och annat stickrelaterat. På kvällen åkte vi Björkö och sov där, långt borta från alla tanter ;) Dagen efter vaknade Elisabeth med träningsvärk i både fingrar och axlar, så mycket hade hon inte stickat på länge. Häftigt.


Vi var båda med på PetraO's workshop om rondellvirkning. Det var väldigt spännande och jag fastnade för tekniken vilket jag inte riktigt hade räknat med... Förmiddagen med Petra resulterade i ett halsband, som jag till slut blev väldigt nöjd med. Nu väntar jag på inbjudan till någon fancy fest (bröllop vore skoj) så att jag får en anledning att bära halsbandet.






Sedan var vi med på Lisas stickutmaning "So you think you can knit". Det var spännande, läskigt, roligt, jobbigt och allt annat på en gång. Vi fick byta stickningar i tre timmar och hjärnan gick på högvarv för att försöka förstå vad det var man fick i händerna. Detta vore en jätterolig övning på utbildningen, jag tror jag ska lämna det som förslag om det passar någon gång.

Lite shopping fanns det tid för som tur var. Jag har länge tittat på Annas fina stickgömmor. Flera gånger under helgen återkom jag till hennes fina saker, och jag skämde bort mig själv rejält. Här är "Björkö special" stor stickgömma som nu har flyttat hem till mig:

Öljetten på baksidan där garnet ska löpa ut. Jättesmart för att slippa leta garnnystan under medpassagerarnas säten på bussen :)

På söndagen lärde jag mig att väva band med brickor. Det var Birgitta på Gammeldags som höll i kursen. Jag har vävt en del med bandgrind men jag tycker inte om banden i tuskaft, de blir sladdriga och jag vet inte, de blir inte bra. Men brickbanden blev precis som jag tänkt, och inte var det så svårt som jag varit rädd för heller! Efter 2½ timme vävning var jag helt tom i huvudet. Lite sömn, många nya kunskaper och bekantskaper och havsluften gjorde sitt på mig. Deesutom var det fel dag i veckan, så att säga. Inte förräns nu, över ett dygn efter jag kommit hem, känner jag mig som vanligt igen. Mina klasskompisar fick se en ganska seg Kristin idag.

Imorgon blir det nytt projekt till skolan, garnet ligger i färgningsgrytan och sjuder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar