onsdag 23 april 2014

den där räven som blev stor

 
Jag hade ingen plan när jag började med räven. Det var när jag mådde som sämst, eller egentligen då som jag började må något alls efter en lång paus av inget, nånstans runt nyår och inte klarade av att planera eller strukturera mina tankar som jag behövde något att aktivera händerna med. Händerna behövde arbeta trots att hjärnan ville vila. Lappteknik kändes enkelt och räven dök upp direkt. 

 
Jag ritade upp räven i sexkantsmönster och började klippa och tejpa lappar. Min fina dotter ville också och satte igång ett minilapptäcke med mindre sexkanter. 

 
Det kändes mysigt på något vis att sitta och vänta på att kexkartonger och telådor skulle bli uppätna/uppdruckna och tomma för att det sedan skulle bli mallar till min sömnad. Det var tillfredsställande. Klippa, klippa, tejpa, passa och sy. Efter ett tag kunde jag lyssna på ljudbok samtidigt.
 
Med tiden insåg jag att jag behövde en plan för lapptäcket. Det blev ju större än jag tänkt och jag insåg att det skulle passa som överkast på en av barnens sängar. Så nu har jag lovat bort det till sonen. Dottern har önskat sig ett lejon. Och jag vet ju inte ens hur man quiltar ett såhär stort täcke... Det blir spännande att lära!

 
Jag ser på bilderna att jag kommer behöva sy en liten kontur av ansiktet där vitt möter ljusblått, för att förstärka räven lite. Täcket är nu över 90 cm brett och jag syr bara på lappar i överkanten av arbetet. Jag tror inte barnen kommer vilja ha täckena när de är tonåringar så jag syr dem så de passar deras barnsängar och detta kommer bli ca 90 x 170 cm stort.


14 kommentarer:

  1. Alltså... HELT fantastiskt vännen!

    SvaraRadera
  2. Kristin, allt du gör blir såå vackert!

    SvaraRadera
  3. Coolt! Men, detta är nog en dum fråga.. när tar man bort pappret i rutorna? Du har ingen lust att göra en liten enkelt tutorial? Vore så himla kul för en som vill men inte hinner söka och genomföra de närmsta åren!

    SvaraRadera
  4. Vilket underbart lapparbete! Finare räv kan man inte hitta :)

    SvaraRadera
  5. Det blir helt underbart fint! Jag får lust att göra ett jag också.

    SvaraRadera
  6. Grymt fint! Jag blir så inspirerad till nytänk i lapptäcke

    SvaraRadera
  7. Jag har aldrig pysslat med lappteknik, men jag kan tänka mig att det är suveränt när man behöver koppla bort. Vad hos en qviltförening och lärde dem spinna för ett tag sedan. Fick ett litet kit med lappar. Kanske ska försöka ta tag i det i sommar? Stor kram!

    SvaraRadera
  8. Verkligen jättefint!
    Och visst är det sant att händerna kan behöva nåt att göra, även när hjärnan behöver vila..

    SvaraRadera
  9. Fantastiskt fin räv, om dina barn en dag inte vill att han bor i deras sängar står min till förfogande :-)

    SvaraRadera
  10. Jättehärligt täcke - och vilket fint exempel på handarbete för läkning och återhämtning. <3

    SvaraRadera
  11. Underbart! Och vilket tålamod du har... sitta och handsy allt detta...

    SvaraRadera
  12. Fint men jag tycker inte det behövs någon kontur runt ansiktet. Jag upplever att det fungerar bra som det är nu :-) Med vänlig hälsning Kristina

    SvaraRadera