söndag 13 april 2014

Det där med kavajslag...

 
Ja, även om det mer ser ut som en basker så är sticket på bilden ovan ett blivande kavajslag. Jag testade flera olika uppläggningar innan jag till slut bestämde mig för den jag annars använder till tår: Judys magic cast on. Jag hade tänkt mig att dubbelsticka slaget men det blev inte som jag hade tänkt mig och femte gången gillt var jag nöjd med hur slaget såg ut. Nu verkar det vara svårt att sticka det i exakt rätt storlek innan jag klippt isär kavajen så jag kanske får lov att sticka om det ändå... 

 
Jag insåg alltså att det var bättre att ta det från andra hållet och klippa först. Här har jag ritat ut hur jag vill att framstycket ska se ut och sedan tråcklat en stödlinje med en tråd i kontrastfärg. Sedan kommer jag sicksacka innanför, ovanför, den linjen och klippa bort tyget i halsen. 

 
När jag gjort det kommer jag nog att inse att det blir bäst att sticka om slaget...
 
 
Och, en sak till! För er som bor i närheten av Borås och har lite extra tid att slå ihjäl imorgon och tisdag kväll så kommer det ske roliga saker på Brygghuset. Det är närmare bestämt upptakten till den Street Artfestival som kommer hållas i Borås i höst som startar imorgon. Det blir Kravallslöjd, Stencil Art, dokumentärfilmer om bl.a. graffiti och gatukonst. Imorgon kväll kan man hjälpa mig att sticka och väva in delar av Brygghuset!
 
http://www.boras.se/gatukonst
 
 


3 kommentarer:

  1. Vad är det här för spännande jag ser, kavaj??? Supernyfiken på mönstret. :)

    SvaraRadera
  2. Det kommer att bli så fint då den är klar!
    Jag blir lite inspirerad att göra en egen, men blir trött att tänka på en sån krage, min blir nog nåt enklare misstänker jag.

    SvaraRadera
  3. Har en känsla av att den kommer att bli grym!

    SvaraRadera