söndag 15 januari 2012

Klipp-pepp

Här kommer ett till inlägg om att klippa i stickat. Jag har märkt på nätet och irl att många är rädda för detta och tycker det känns läskigt, så se på detta inlägget som en av många kbt-behandlingar mot en rädsla som är värd att övervinnas! Det finns många som gör det och resultatet blir oftast strålande ;) Detta är min Henrietta som du kan se i lite större format i inlägget nedanför, nu är hela stickad och det är dags att klippa upp framstycket. Jag har valt att sticka både framstyckena i ett stycke för att få två identiska framstycken av det färgskiftande garnet.

Från början la jag till 3 maskor mellan framstyckena, 2 att sy i och 1 att klippa i. Tät sicksack är grejjen, det gör inte så mycket om det bubblar sig lite för knappresåren kommer rätta till det.


Sedan är det dags för klippet. Jag brukar lämna en hel maska att klippa i, så att jag inte behöver vara rädd för att klippa i sytråden.


Och sedan plockar jag upp maskor precis innanför sömmen. 3 av 4 brukar bli lagom, hela vägen upp. Jag börja och slutar med två räta på rätsidan, då blir det fina kanter. Och nu - mot knapplådan! Det är det roligaste momentet med hela stickningen tycker jag, att färdigställa. :)

3 kommentarer:

  1. Tack för en bra beskrivning! Ser ut att bli riktigt snyggt :)

    SvaraRadera
  2. Bara en liten fråga, vad händer på baksidan sen? Ser man den sicksackade kanten eller viks den in på något sätt och sys fast? Jag har precis klippt för första gången och håller nu på med knappbandet ;) Sara

    SvaraRadera
  3. Wow! Jag har aldrig hört talas någon som gillar att avsluta projekten med alla pilliga slutdetaljer. Grattis! Du har valt extremt vackra färger, förresten :)

    SvaraRadera