söndag 21 april 2013

Kopparväv och färger

God kväll! I dagens inlägg tänkte jag svara på ett par av kommentarerna jag fått tidigare. Den första gäller min kopparvävram i senaste inlägget. Såhär ser den ut! Det var Pleu som ville se lite bättre bilder, hoppas du är nöjd såhär :D 
 


Den andra kommentaren kommer från Sjömannen Elin som undrade hur jag tänker när jag sätter ihop färger. Jag har gått en 7,5 hp-kurs i färglära på Textilhögskolan så jag borde väl egentligen svara något teoretiskt om kontrastfärger och komplementfärger, men om jag ska vara ärlig så går jag bara på känsla. Det ska "poppa". Ibland ser jag färgerna i mitt huvud först och ibland provar jag genom att lägga ihop olika färger Jag visar er med mina rester av Rowan felted tweed. Alla färgerna passar så otroligt bra ihop, även de som inte är med i koftan som jag såg i affären.


 
Om jag ska sticka med till exempel fyra färger brukar jag välja två grundfärger och sedan lägga till två popp. Här blir det lugna beigebruna tillsammans med lite gladare turkos. Turkos är för övrigt en favorit som passar med typ ALLT. 
 

Sedan det där poppet. Vad är det som gör det? Jag tycker alla kombinationer här är fantastiska, förutom den nedre vänstra bilden. Den saknar något som händer.

 
Något som är viktigt att tänka på är att färger alltid reagerar ihop med andra färger. När de hamnar bredvid varann anpassar de sig efter varandra och de strävar liksom bort från varandra. Här har jag valt mintgrön och brun och bytt ut den tredje färgen. Titta så olika uttrycken blir!
 
Det viktigaste att komma ihåg är att färger är väldigt personliga. Man hittar egna favoritkombinationer, lånar och inspireras av andra, av saker, av bilder. Min favoritkälla till fina färgkombinationer är hus. Trä, tegel eller puts, åh så många fina hus det finns. Det kan jag visa en annan gång.

4 kommentarer:

  1. Kalasbra bilder, mycket fin vävram. :)

    SvaraRadera
  2. Åh vad intressant! Roligt att lära sig.

    SvaraRadera
  3. Väldigt bra inlägg! Min pappa var en riktig fixare så jag kom direkt att tänka på honom när jag såg den där kopparrörsmojängen. Tweedgarnet är så levande och naturligt i färgerna, helt klart en favorit. Gillar din blogg förresten.

    SvaraRadera
  4. Intressant inlägg! Jag är alltid lite osäker på hur jag ska färgkombinera men nu har jag lärt mig lite nytt :)

    SvaraRadera