lördag 20 april 2013

Slöjd på lajvkonvent

 
Kulturföreningen Tåget hade ett lajvkonvent igår där det fanns önskemål om att få se nålbindning och brickvävning. Jag packade ner ett gäng trevliga slöjdsaker och hängde där med en massa glada människor hela fredagskvällen.

 
Jag visade nålbindning och tre av lajvarna var så nyfikna att de ville lära sig. En av dem var vänsterhänt och som tur var kunde hon vända på mina instruktioner för när jag sedan försökte binda vänsterhänt gick det inte alls. Jag måste träna mer på det alltså, det är ju bra att kunna när man ska instruera folk.

 
Jag varpade ett par enkla (trädningsbetingade) brickband för att folk skulle få prova på. 

 
Jag tog med min fina kopparvävram som far min byggt av de gamla rören från deras badrum. 

 
Allra mest populär var dock makens gamla arvebandvävstol. Hans mormors nånting har vävt band på den och jag satte upp ett enkelt band med bomull 8/4 i den. Jag fick till och med en man som hävdade att sån pillslöjd inte var för honom att väva flera centimeter genom att utmana honom med att min snart sexårige son fixar brickvävning på denna nivån. Då kunde han inte låta bli.

Jag lyckades nog också skaffa mig lite extra sommarjobb för det visade sig att han var enhetschef för en fritidsgård här i stan och letade kulturfolk som kunde hålla workshops hos dem i sommar. Så kan det gå.

4 kommentarer:

  1. You are so clever for getting the gentleman to tablet weave! How cool that it helped you get a summer job. :)

    SvaraRadera
  2. Så kul om du får hjälpa "ungar" att upptäcka glädjen i handarbete och att ha saker man gjort själv! Eller ge bort.
    Och kan den mannen övertalas så kan väl han övertala barnen också:)
    (Visst var det dig jag hade kontakt med om hundhår? Har slarvat bort mail:(. Nytt kommer!)

    SvaraRadera
  3. Kopparvävramen verkar tuff, skulle man kunna få önska sig en bättre bild på den kanske? :)

    SvaraRadera