torsdag 17 juli 2014

Unwind i Brighton


Hemkommen från Unwind i Brighton. 5 dagar, 8 stickerskor och massor med stickprat!
 
Jag vet inte riktigt om jag med ord kan beskriva hur jag haft det i Brighton. Om jag börjar med att säga att ingen av oss ville åka hem och att det nu i efterhand känns lite overkligt kanske du kan förstå hur fantastiskt det var! Överst är ett foto inifrån the Brighton Dome som agerade mässplats för 50 utställare av ovanligt hög kvalité. Den pryddes med virkade vimplar.
 
 
Jag gick en kurs i att spinna silke på slända. Vi fick titta på olika typer av silke, och jag lärde mig att det finns silke som är lite mer matt som jag vill ha det, och vi spann från silktop och silk hankies. 


 
Jag hittade lite garn och ull där... Det här kommer du förhoppningsvis få se förvandlas i mina stickor i höst, jag har redan startat på två av dem! Längst upp i vänstra hörnet ligger ett kardflor, en art batt även kallad, från Spin City UK. Sedan en ullfläta i grått och gult från Easyknits. De två turkosa härvorna är merino och kommer från fivemoons, de är till min syster. Sedan på andra raden från vänster syns tre härvor oblekt lingarn. Garnet heter Sparrow och kommer från Quince&co. De sex lilagrå härvorna till höger i bild är också Sparrow. I mitten ligger det en stor härva och fem små av ett helt fantastiskt garn. Det är, tro det eller ej, gotlandsull från England! Företaget heter the little grey sheep. Slutligen ser du ett litet paket längst ner i den högra hörnet, det är också garn från fivemoons och det är minihärvor som min dotter fått :) 
 

 
 
Hm, ja. Ett ullberg. Svenskarnas stash.

 
Jag lyckades rekrytera många slängspinnare! Till min stora glädje var det många som var nyfikna och ville prova, och flera av dem köpte senare en egen slända på mässan. Här ser ni sex av oss åtta som bodde ihop, från vänster Cajsa, Lovisa, Anneli, Evelina, Moa och Elin.

 
Förutom att gå på kurser, handla garn, gå runt i den fina staden Brighton och spinna så hann jag sticka lite också. Såhär långt har jag kommit på min VM-genser. 



Och såhär långt hinner man på en bil/flyg/buss/tåg-resa tur och retur från Borås till Brighton. Det är ett gäng afrikanska blommor som så småningom ska bli en väska.


 
På väg hem hade vi en dag i London, Anneli, Evelina och jag. Det var så otroligt fint väder att vi blev supersugna på att hitta en fin park och sätta oss att spinna. Så vi knallade ut ur Victoria Station, tog oss en liten kort tur för att titta på the London Eye och Buckingham Palace och sedan satte vi oss i St James park och gjorde just det; spann. 




Jag älskar påsen.

Det har varit en helt fantastisk resa. Jag har mött trevliga engelsmän, sett mycket fina garner och lärt känna nya, helt otroligt härliga vänner.

6 kommentarer:

  1. Ja, herregud vad fantastiskt vi hade det, är så glad att jag har fått lära känna dig och övriga gänget!

    Ps. Har spunnit två kvällar av tre sedan jag kom hem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du har fastnat så! Det blir kul att följa dig framöver. Kul att se att du har en blogg, jag lägger till din länk genast :)

      Radera
    2. Jajemen, imorgon kommer Stickklubb Malmö ha en extraträff på tema spinning, och Åsa har lovat att visa hur en plyar! :)

      Radera
  2. Vilket härligt stickgäng - där hade det varit skoj att vara med :)

    SvaraRadera
  3. Hejsan, jag har precis upptackt din fina blogg och laser mig egenom hela! Vad kul att du var i Brighton - jag har foretaget Midwinter Yarn med skandinaviska garner, undrar om vi traffades?

    SvaraRadera