måndag 28 juli 2014

Vävda disktrasor


Jag hittade färgväxande bomull hos Tant Kofta och blev supersugen på att väva disktrasor. Hittills har jag bara vävt disktrasor i lin eller lin/bomull-blandning och jag blev nyfiken på hur en disktrasa helt i bomull skulle fungera. Så jag satte upp en väv i min lilla bordsvävstol och vävde fyra stycken. Tre av dem har blivit gåvor men en behöll jag själv för att prova. 


Jag vävde dem i fiskbensmönster vilket är en bruten omkastad kypert med skarp anslutning. Det är nog mitt favoritigaste vävmönster. Drygt två härvor gick det åt till fyra trasor. 


Här ser ni att disktrasan mörknat redan efter en tvätt. Så fungerar tydligen färgväxande bomull. Men jag blir fundersam över att det står "handfärgad" på etiketten? 


5 kommentarer:

  1. Jättefint mönster! Coola disktrasor.

    SvaraRadera
  2. Vad fina de blev. Blir också nyfiken på hur disktrasor i det här garnet fungerar.
    Jag har precis stickat klart en kofta i Pakucho och ser fram mot att se hur garnet förändras.

    SvaraRadera
  3. Så ruggigt snygga de blev! Återkom med resultatet :)

    SvaraRadera
  4. Vilka fina! Skulle också vilja väva, var hittar man en bordsvävstol? Och hur lär man sig??

    SvaraRadera