söndag 17 augusti 2014

Ramona cardigan

Jag älskar tweed! Den här koftan tog bara lite längre än en vecka att sticka, tjockt garn och tjocka stickor har jag att tacka för det. Jag gillar ju egentligen tunna stickor bäst men det är ju kul att bli klar snabbt också för omväxlings skull.



Jag har stickat i dubbelt garn, en tråd supersoft och en tråd Donegal tweed, båda från Magasin Duett. Mönstret jag har följt heter Ramona Cardigan och är visserligen skrivet på engelska men ett otroligt välskrivet och enkelt mönster på en kofta som stickas med raglan uppifrån och ner. 



Eftersom jag stickade i lite tunnare garn än i mönstret följde jag beskrivningen för storlek medium och den sitter perfekt på mig som är en liten small. Den enda ändringen jag behövde göra var att jag förlängde ärmar och bål, och det beror ju på mitt tunna garn. 


Det gick åt tre nystan supersoft och fyra nystan Donegal tweed. Jag stickade den på stickor 5.5 mm men eftersom jag stickar väldigt hårt motsvarar det nog stickor 5 mm. 


Den här koftan ska få bo i Magasin Duett och du kan få klämma på den på höstens Garnkalas och Syfestival. Jag gillar den så mycket att jag måste få en egen! 




2 kommentarer:

  1. Så himla fin! Nu ska jag sätta ihop massor av fina färgkombos - Tack!

    SvaraRadera
  2. Superfin! Vilka fantastiska färger.

    SvaraRadera