måndag 8 februari 2010

tavelhus - eller "hur man gör sig själv nöjd"

1. Ramla över en jätteduktig konstnärdin nya lärares blogg.


2. Dreggla och inse att du aldrig kommer att ha råd att köpa hennes tavlor.


3. Gå en kurs där du ombeds att utmana dig själv i ditt hantverk. Grubbla.

4. Ha sedan tråkigt på en buss hem från skolan, och kom på att det kanske kan gå att sticka en tavla.

5. Gotta dig med att du äntligen kommit på ett utmanande projekt i garntekniker. Detta blir svårt.





Jag tänker på knasiga strukturer som jag sett i böcker och tänkt på i flera år utan att hitta ett lämpligt tillfälle eller projekt. Ryavirkningen till exempel. Eller den fina stickade linnestrukturen med lyfta maskor. Nu är tillfället för mig att vältra mig i garn och mönster. Det blir helt galet.

Mina glada klasskompisar är med på tåget och ser nya former i min konstvirkning. Idag tyckte de att mitt nya ryaträd var en muff till exempel. Hm. Det kan bli helt tokigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar